fbpx
Digimys Oy | sosiaalisen median hyödyntäminen

Viisi askelta somen tehokkaampaan hyödyntämiseen markkinoinnissa

Facebook, Instagram, Youtube, Twitter, LinkedIn, Snapchat, TikTok… Erilaisia yhteisöpalveluja riittää ja lisää tulee jatkuvasti. Pitääkö niissä kaikissa olla mukana ja mitä ihmettä niissä pitäisi oikein julkaista?  Siskonpojan kumminkaima sanoi, että nyt pitää olla Tiktokissa, mutta miten ne tanssivideot minuun liittyvät? Mitä siellä Twitterissä sitten pitäisi sanoa, siellähän puhutaan vaan politiikkaa?

Mitä, jos aika ei tahdo riittää edes yhden some-tilin ylläpitämiseen? Voiko samaa sisältöä jakaa moneen eri kanavaan? 

Vedetäänpä hetki henkeä. Ota kuppi kahvia, mukava asento ja keskitä huomiosi hetkeksi tähän tekstiin. Tarjoan kahvin kanssa viisi vinkkiä onnistuneeseen some-markkinointiin.

1. Kenelle tuotat sisältöä?

Ensimmäinen askel onnistuneeseen some-markkinointiin on määritellä kohderyhmäsi. Eli kenelle tuotat sisältöä kulutettavaksi? Ja ei, nyt ei riitä ”kaikille asiakkailleni” tai ”25–55-vuotiaille naisille”. Kohderyhmä kannattaa määritellä enemmän arvojen ja elämäntilanteen kuin iän tai sukupuolen perusteella. 

Esimerkiksi pienessä kaupungissa toimivan kahvilan kohderyhmä voisi olla ”ihmiset, jotka haluavat pienen palan nautintoa arjen keskelle. Ihmiset, joiden suurin pelko on se, että elämästä katoavat kaikki nautinnot ja ilonaiheet. Ihmiset, jotka unelmoivat pienestä hengähdyshetkestä arjen keskellä”. 

Urheiluvälinekaupan kohderyhmänä voisi olla ”Sohvanpohjalta ylös pyrkivät ihmiset. He, jotka hakevat motivaatiota liikuntaharrastuksen aloittamiseen ja/tai jatkamiseen”

Eli mieti mikä motivoi kohderyhmääsi käyttämään juuri sinun tuotteitasi/palvelujasi? 

Voit myös määritellä useamman kuin yhden kohderyhmän, mutta pääset hyvin alkuun yhdelläkin.

2. Mitkä sosiaalisen median kanavat kannattaa valita?

Nyt, kun olet saanut kohderyhmäsi määriteltyä, mieti missä sosiaalisen median kanavissa he viettävät aikaansa? Missä kanavassa pieniä hengähdyshetkiä arkeen hakevat ihmiset viihtyvät? Entä sohvanpohjalta ylös pyrkivät? Jos et osaa itse määritellä tärkeimpiä kanavia, voit hyvin kysellä asiasta kohderyhmäsi edustajilta pienen gallupin muodossa.

Digimys Oy | Facebook
Kuva: unsplash.com

Jos kohderyhmäsi käyttää useampaa sosiaalisen median kanavaa ja sinulla on aikaa ylläpitää vain yhtä tai kahta, keskity suosituimpiin kanaviin, jotka ovat Tilastokeskuksen vuosittaisen Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksen mukaan:

  • Facebook, jota seurasi vuonna 2020 58 prosenttia 16–89-vuotiaista
  • Instagram, jota seurasi vuonna 2020 39 prosenttia 16–89-vuotiaista

Facebook ja Instagram ovat suosituimmat yhteisöpalvelut, jos ajatellaan koko väestöä. Nuoremmissa kohderyhmissä Facebookin käyttö vähenee. Mitä nuoremmasta kohderyhmästä on kyse, sitä todennäköisemmin he ovat Instagramissa, TikTokissa ja SnapChatissa kuin Facebookissa.

3. No mitä siellä somessa sitten pitäisi julkaista?

Eri sosiaalisen median kanavissa toimii hieman erityyppinen sisältö, mutta seuraavassa esiteltävää ajatusmallia voi hyödyntää niissä kaikissa.

Kaikkia kanavia varten on luotava sisältöstrategia. Älä pelästy, strategia kuulostaa monimutkaiselta ja työläältä, mutta kysymys on yksinkertaisesti siitä, että päätät tyylisi ja äänensävysi.

Ensin valitse, mikä on some-tilin merkitys kohderyhmällesi. Niin, kohderyhmällesi, ei sinulle itsellesi. Älä siis ajattele asiaa omasta näkökulmastasi, vaan asetu kohderyhmäsi saappaisiin. 

Valitse haluatko ensisijaisesti:

  • antaa vinkkejä ja neuvoja. 
  • toimia inspiraation lähteenä. 
  • ilahduttaa ja piristää seuraajiesi päivää.
  • toimia keskustelunherättäjänä.
  • jotain muuta, mitä?

Älä valitse tavoitteeksi ”kertoa tuotteista ja palveluistani”. Se ei ole kohderyhmästäsi kiinnostavaa. Oikeasti. Vai kiinnostaisiko sinua seurata tiliä, jossa vaan esitellään viikosta toiseen yrityksen tuotevalikoimaa tyyliin ”Nyt meillä on saatavilla nämä hyper super sukset hintaan 149 euroa”?

Valitse itsellesi sopiva näkökulma ja ala toteuttaa sisältöjä siihen kategoriaan. Ole systemaattinen ja mieti sisältö sellaiseksi, että se kiinnostaa kohderyhmääsi. Näin sometilillesi muodostuu pikkuhiljaa se kuuluisa punainen lanka. 

Päätä myös äänensävy, jolla haluat puhutella kohderyhmääsi. Äänensävyllä tarkoitan esimerkiksi sitä, kirjoitatko kirjakielellä vai murteella? Virallisesti vai rennosti? Vakavasti vai pilke silmäkulmassa? Erityisen tärkeää tästä linjasta on sopia, mikäli some-tilillä on useampi ylläpitäjä. Näin sanomasi säilyy seuraajien silmissä tunnistettavana ja johdonmukaisena.

Urheiluvälinekaupassa voisi suksista kertoa kohderyhmää kiinnostavalla tavalla vaikkapa näin:

”Tekisikö mielesi ladulle, mutta edellisestä hiihtokerrasta on jo vierähtänyt aikaa? Aloittelijoille ja satunnaisille sunnuntaihiihtelijöille sopivat erinomaisesti nämä uudet, voiteluvapaat hyper super sukset. 

Laitamme sukset hiihtokuntoon ja asiantuntevat myyjämme valitsevat juuri sinulle sopivan suksiparin. Hyper super sukset maksavat 149 euroa, hintaan sisältyy siteet asennettuna. 

Tervetuloa suksikaupoille!”

Päätä myös kuinka usein julkaiset sisältöä ja pidä suunnitelmastasi kiinni. Hyödynnä ajastusmahdollisuutta, mikäli postailu uhkaa unohtua kiireisen arjen keskellä.

4. Hyvä kuva vai tuhat sanaa?

Kuvalla huomio. Näin se menee. Rohkeimmat voivat kokeilla videotakin. Käytä aikaa hyvien kuvien ottamiseen. Puhelin riittää hyvin somekuvien ottamiseen, mikäli maltat hieman harjoitella kuvan ottamista ja käsittelyä. Hyviä vinkkejä voit katsoa esim. täältä.

Ihmiset kuvissa toimivat hyvin huomion herättäjänä. Heittäydy siis itse rohkeasti kuviin, kannusta henkilökuntaasi tai asiakkaitasi esiintymään kuvissa. Muista aina kysyä lupa julkaisuun kuvissa esiintyviltä.

Tekstilläkin on merkitystä. Jos kuvan tai videon tehtävä on herättää huomio, on tekstin tehtävä sitouttaa lukija. Hyvin kirjoitetut tekstit myös auttavat yritystäsi nousemaan paremmin esiin hakukoneissa. 

5. Suunnittele, toteuta ja seuraa

Käytä aikaa suunnitteluun. Varaa vaikka aluksi yksi tunti viikossa siihen, että suunnittelet seuraavan viikon some-postausten aiheet. Tallenna suunnitelma jossain muodossa koneellesi. Voit myöhemmin hyödyntää viikkosuunnitelmaasi seuraavan vuoden vuosikellon suunnittelussa, sinun ei tarvitse joka kerta keksiä pyörää uudelleen. 

Muista suunnittelussa keskittyä kohderyhmääsi ja asettua heidän asemaansa. Mitä kiinnostavaa voit tarjota seuraajillesi seuraavalla viikolla. Vaikkapa näin:

MA: kahvilan viikon lounaslistan julkaisu: anna inspiraatiota lounashetkeen

TO: raakakakun ohje: jaa suosituimman raakakakkusi ohje seuraajillesi 

LA: kaupunginteatterissa on esitys illalla, anna seuraajillesi vinkki mennä teatteriin ja poiketa ennen sitä lasillisella kuohuvaa kahvilassasi… 

Voit toki myös tarttua hetkeen ja julkaista suunnitelman ulkopuolelta, mutta suunnitelma auttaa pitämään postaustahdin säännöllisenä ja johdonmukaisena.

Ajattele siis laatikon ulkopuolelta. Jos olet kahvilayrittäjä, älä keskity pelkästään tarjontasi esittelemiseen, vaan raota verhoa myös keittiön puolelle, tuo esille mitä mielenkiintoista kaupungissasi tapahtuu, kerro missä myllyssä leivonnaistesi jauhot jauhetaan, miten paljon käytät luomutuotteita tai mitkä tuotteistasi sopivat vegaaneille… Mieti miten voisit somessa ilahduttaa seuraajiasi tai olla heille hyödyksi.

Digimys Oy | ajattele boxin ulkopuolelta
Kuva: Unsplash.com

Seuraa onnistumistasi. Miten seuraajamääräsi kehittyy kuukausittain? Entä saatko tykkäyksiä ja kommentteja? Jopa jakoja? 

Mikäli huomaat, että tietyntyyppiset postaukset keräävät enemmän huomiota kuin muut, tee jatkossa samankaltaista sisältöä. Mitä enemmän ihmiset tykkäävät ja kommentoivat julkaisujasi, sitä paremmin ne saavat näkyvyyttä – ja sinä saat enemmän tunnettuutta ja sitoutuneita seuraajia. 

Entä jos ainut tykkääjä on aina oma äiti? Mikäli seuraajamääräsi ei kehity ja postauksesi näkyvät yhä harvemmille, on syytä palata kohtaan 1. Mieti, tunnistatko kohderyhmäsi ja onnistutko tavoittamaan heidät valitsemassasi kanavassa? Onko sisältösi kohderyhmäsi mielestä hyödyllistä ja kiinnostavaa? Kalleinta on sellainen sisältö, jota kukaan ei kuluta. Älä siis tuhlaa aikaasi sellaiseen some-kanavaan tai sisältöön, jonka parissa kohderyhmäsi ei viihdy.

Lopuksi

Yhteisöpalvelut ovat tärkeä markkinointikanava, mutta niitä ei pidä ajatella yksisuuntaisena mainoskanavina. Somen merkitys on toimia brändisi näyteikkunana ja mahdollistaa vuorovaikutus brändisi kanssa asiakkaillesi. Mitä sitoutuneemman fanijoukon onnistut saamaan tueksesi, sitä paremmin brändisi pysyy ihmisten mielissä. Somen kautta saat kasvatettua tunnettuuttasi ja asiakaskuntaasi. Se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta on lopulta palkitsevaa. 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös