fbpx
Word Press -sivusto

Saako nettisivut alle 500 eurolla?

Kyllä ja ei. Nettisivujen hintaan vaikuttaa sivuston laajuus, toiminnallisuudet ja sisällön laatu. Ennen kuin ryntäät kyselemään tarjouksia ”tavallisen, pienen tai yksinkertaisen” nettisivuston tekemisestä, pysähdy hetkeksi miettimään seuraavia asioita.

Kuka olet, mitä teet ja kenelle? 

Tämä on sinulle varmasti itsestään selvää, mutta tiivistä asia silti esitysmuotoon. Kirjoita, nauhoita sanelimeen tai mielellään visualisoi liiketoimintasi lyhyesti siten, että toiminnan ydin avautuu nopeasti ulkopuoliselle. Tästä kuvauksesta tulisi käydä ilmi mitä tuotteita ja/tai palveluja tuotat, kenelle niitä tuotat ja millä tyylillä? 

Nämä asiat toimivat lähtökohtana nettisivujen tekijöille, kun he alkavat hahmotella projektia ja tulevien sivujen persoonaa ja muotokieltä. Kun tämä vaihe maltetaan tehdä huolellisesti, saadaan nettisivuista oikean tyyliset ja liiketoimintaasi tukevat.

Mitkä ovat nettisivuprojektin tavoitteet?

Miksi haluat kokonaan uudet nettisivut tai uudistaa nykyisesi? Kotisivuillasi on oltava jokin tarkoitus, miksi ne ovat olemassa? Verkkokaupan tavoitteena on ilmiselvästi myydä tuotteitasi, mutta sillä voi olla myös muita tavoitteita, kuten lisätä tunnettuuttasi, saada uusia uutiskirjeen tilaajia jne.

Kannattaa listata nettisivujen tavoitteet ylös, se selkeyttää kokonaisuutta ja ohjaa sivuston suunnitteluprosessia. Samalla voit itsekin saada uusia oivalluksia, joita voit hyödyntää myös muissa markkinointikanavissasi.

Post-it laput
Nettisivujen rakennetta ja laajuutta voi helposti hahmotella post-it -lappujen avulla.

Domain ja teknologia

Onko sinulla jo domain, eli osoite nettisivuille? Entä webhotelli, eli sivuston ”koti”? Jos sinulla on jo olemassa kotisivut, onko sinulla tiedossa kaikki tunnukset ja muut tarvittavat tiedot tallessa tai saatavilla. Joskus vanhojen tietojen etsiminen on todella vaivalloista, varsinkin, jos ne edelliset sivut on koodannut joku tutun tuttu, jonka yhteystietoja sinulla ei enää ole. 

Kenen haluaisit sivuillasi vierailevan?

Nettisivut tehdään asiakkaitasi varten. Määrittele kohderyhmäsi, mielellään asiakaspersoonien muodossa. Mieti mihin heidän tarpeeseensa nettisivusi tarjoavat ratkaisun? Asetu asiakkaan asemaan, niin sinun on helpompi hahmottaa mitä kaikkea nettisivuiltasi pitäisi löytyä.

Kirjaa jälleen havaintosi ylös, se auttaa sinua seuraavassa kohdassa.

Mitä sisältöä ja millaisia toiminnallisuuksia sivuillesi tulee?

Kuvaile sanallisesti tai piirrä vaikka post-it lapuille sivujesi sisältöideat ja rakenne. Kaikkea sisältöä ei tässä vaiheessa tietenkään tarvitse olla valmiina, tämän vaiheen ideana on hahmottaa sivuston laajuutta ja tarvittavan sisällön määrää.

Mieti, millaisia toiminnallisuuksia haluat sivullesi. Ne voivat olla esimerkiksi:

  • yhteydenottolomake
  • ajanvarausmahdollisuus
  • verkkokauppa
  • blogi tai uutisosio
  • tuotekatalogi
  • henkilökunnan kuvat
  • jne.

Tässä vaiheessa on myös hyvä miettiä sitä, kuka nettisivuja tulevaisuudessa pitää yllä? Jos esimerkiksi haluat sivuillesi uutisosion, varmista, että organisaatiossasi on riittävästi resursseja tuottaa sivuille ajankohtaisia uutisia säännöllisesti. 

Mieti myös mahdolliset kolmansien osapuolisen integraatiot, joita sivuille halutaan. Onko sivuille tulossa esimerkiksi YouTube-videoita tai halutaanko sinne näkyviin yrityksesi Facebook-sivu?

Muista asiakkaan näkökulma, kiinnostaako suunniteltu sisältö asiakasta ja ratkaiseeko jokin toiminnallisuus asiakkaan ongelman, vai haluatko sen sivuille vain siksi, että ”kilpailijallakin on”. Tämä ajattelumalli voi myös tuottaa sivuillesi jotain innovatiivista, jota kilpailijasi eivät ole ymmärtäneet vielä hyödyntää 😉

Mistä kuvat, logot ja sisällöt uusille sivuille?

Onko tarkoitus ”nyhjätä tyhjästä” eli ajattelitko, että samalla kun tehdään uudet nettisivut, syntyy myös uusia brändielementtejä käyttöösi? Tällä on yllättävän suuri vaikutus kuluihin. Mitä enemmän sinulla on valmista materiaalia, sitä kevyempänä voidaan nettisivujen suunnitteluprosessi pitää.

Löytyykö sinulta valmiina:

  • logo
  • graafinen ohjeistus (eli värimaailma, fontit, muut mahdolliset elementit)
  • kuvat ja mahdolliset videot
  • tekstit sivuille

Jos jotain edellä mainituista ei ole, oletko ajatellut, miten ne tuotetaan? Löytyykö sinulta itseltäsi resursseja vai kannattaako ulkoistaa homma ammattilaiselle. 

Mitä tapahtuu sivuston julkaisemisen jälkeen?

Mitä sitten, kun uudet hienot nettisivusi ovat valmiit ja julkaistu? Kuka niiden ylläpidosta vastaa jatkossa? Kenen tehtävä on päivittää sisältöä ja kuka huolehtii sivuston tietoturvapäivityksistä ja varmuuskopioinnista? Pärjäätkö mahdollisesti muutamalla pienellä päivityksellä vuosittain vai onko tarkoitus jatkuvasti laajentaa ja kehittää sivustoa. 

No nyt se hinta?

Onneksi olkoon! Jos sinulla on vastaukset valmiina edellä mainittuihin kohtiin, olet valmis lähettämään tarjouspyynnön kotisivujen tekemisestä haluamillesi tahoille. Jos nettisivuja tekevä toimisto saa tarjouspyynnön, jossa asiat on jo näin pitkälle mietitty, on tarjouksen tekeminen helppoa ja vältytään projektin laajentumisen aiheuttamilta lisäkuluilta ja viivästyksiltä.

Sopivaa yhteistyökumppania valittaessa kannattaa pohtia seuraavia asioita:

  • Mitä teknologiaa verkkosivun tekijä käyttää, eli millä julkaisujärjestelmällä sivustot toteutetaan. Kannattaa suosia open source (avoimen lähdekoodin) järjestelmiä, jotta voit myöhemmin tarvittaessa vaihtaa yhteistyökumppania.
  • Miten tarkan tarjouksen saat? Kannattaa vaatia, että tarjouksessa on eritelty sivuston osa-alueet, kuten ulkoasun suunnittelu, tekninen osuus, sisällön syöttäminen ja tuotanto, testaus, ylläpidon kustannukset, tietoturvan ylläpitäminen, hakukoneoptimointi, kävijäseuranta ja teknisten virheiden korjaus. 
  • Se ei välttämättä ole hyvä merkki, jos saat vain yhden kokonaishinnan koko projektin toteuttamisesta. Parempi on, jos verkkosivun toteuttava toimisto osaa määritellä hinnan tai hinta-arvion projektin eri osa-alueille sekä jatkokehitykselle, silloin asiaa on oikeasti mietitty ja siihen on perehdytty. Muuten päädyt melko varmasti saamaan persoonatonta bulkkia tai sitten kaikki räätälöinnit ja päivitykset laskutetaan erikseen, eikä edullinen sivusto enää olekaan niin edullinen.
  • Muista aina vaatia jo alkuvaiheessa, että saat projektin valmistuttua itsellesi kaikki oikeudet ja tunnukset nettisivustoosi; sen sisältöön, kuviin, web-hotelliin ja domainiin. Muuten saatat päätyä ikävään pakkoavioliittoon nettisivun tekijän kanssa.
  • Mieti kahdesti, ennen kuin sitoudut pitkiin, vuoden tai kahden ylläpitosopimuksiin, joista et pääse eroon tarpeidesi muuttuessa

Kun valitset sopivaa yhteistyökumppania, älä tuijota pelkästään sivuston perustamiskustannuksia, vaan kiinnitä huomiota myös ylläpidon kustannuksiin. Hinnan lisäksi kannattaa pohtia yhteistyön sujuvuutta, nyt ja jatkossa. 

Ja kyllä, nettisivun voi saada myös alle 500 eurolla 🙂 Kysy vaikka meiltä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös