fbpx
Digimys | Facebook-mainonnan pikaopas

Näin teet kustannustehokasta ja toimivaa mainontaa Facebookissa, osa 1

Oletko tuskastunut siihen, että laitat rahaa Facebook-markkinointiin, mutta kauppaa ei synny? Julkaisusi saattaa kyllä tavoittaa valtavan määrän ihmisiä, mutta se ei näy myynnissä. Ehkä budjettisi on liian pieni? Laitat lisää rahaa, mutta tulokset eivät silti parane…

Miltä kuulostaisi, jos kerron, että voit puolittaa mainosbudjettisi ja saada silti paljon parempia tuloksia aikaan?

Onnistuneeseen Facebook-mainontaan ei tarvita mitään poppaskonsteja tai ihmeellisyyksiä, se on pohjimmiltaan hyvin suunniteltua, asiakkaitasi puhuttelevaa sisältöä, joka kohdennetaan oikealle kohderyhmälle.

Kyllä, kaikki lähtee jälleen kerran mielenkiintoisesta, asiakkaasi ongelman ratkaisevasta sisällöstä. Syy, miksi Facebook-mainonta ei tuota toivottua tulosta, on siinä, että mainoksesi: 

  • ei kiinnosta
  • ei erotu 
  • ei vakuuta
  • eikä jää mieleen. 

Kuulostaa tylyltä, mutta se on totta.

Suunnittele mainonta asiakkaat edellä

Ennen kuin siis laitat enää yhtään euroa Facebook-näkyvyyteesi, tee mainonnallesi strategia. Se tarkoittaa sitä, että joudut nyt hetkeksi hyppäämään kohderyhmäsi housuihin ja tarkastelemaan omia tuotteitasi ja/tai palvelujasi asiakkaidesi silmin.

Mieti asiakas, joka ei vielä koskaan ole kuullutkaan sinusta tai yrityksestäsi? Tämä kohderyhmä on se, jonka huomio sinun täytyy onnistua herättämään. Jos katsot tämän asiakkaan silmin omia Facebook-mainoksiasi, niin miten ne näyttäytyvät? Ymmärtääkö mainoksistasi mitä myyt ja miksi asiakkaan pitäisi kiinnostua juuri sinun tarjonnastasi?

Seuraavaksi mieti asiakas, joka on jo kuullut sinusta, mutta ei ole vielä ostanut sinulta mitään. Tämä kohderyhmä sinun täytyy pystyä vakuuttamaan siitä, että juuri sinun tuotteesi/palvelusi pystyy ratkaisemaan heidän ongelmansa. Jos katsot mainoksiasi tällaisen asiakkaan silmin, niin onnistuuko mainoksesi vakuuttamaan siitä, että tarjontaasi kannattaa tutustua tarkemmin?

Sitten mieti vielä palaavaa asiakasta, eli häntä, joka on jo ostanut sinulta. Miten saat pidettyä tämän asiakkaan tyytyväisenä ja jopa suosittelemaan tuotteitasi/palvelujasi eteenpäin? Jos katsot mainoksiasi tällaisen asiakkaan silmin, niin tuleeko sinulle tunne, että voisit jakaa mainoksesi eteenpäin ja suositella tuotteitasi ystävillesi?

Nyt ehkä mietit, miten voit yhdellä mainoksella palvella näitä kaikkia kohderyhmiä. Et voikaan. Sinun täytyy luoda ainakin kaksi erityyppistä mainosta, toisen tehtävä on saada uudet asiakkaat kiinnostumaan tarjonnastasi ja toisen tehtävä on saada asiakas siirtymään ostopolun seuraavaan vaiheeseen, eli esim. klikkaamaan lisätietoja, siirtymään verkkokauppaasi, etsimään lisätietoja sinusta tai jopa suoraan ostamaan mainostamaasi tuotetta/palvelua.

Seuraavaksi pääsemme itse mainosten luomiseen. Olet ehkä aiemmin tehnyt Facebookiin julkaisun ja sitten vaan klikannut julkaisun alle ilmestyvää ”mainosta julkaisua” -painiketta.

Se ei itseasiassa ole Facebook-mainontaa, vaan julkaisun boostaamista. Tee Facebook-mainonta aina Facebookin Business Managerin kautta, tai Facebookin uusimman mainostyökalun, eli Business Suiten kautta. Näillä työkaluilla tehdyt mainokset voit toteuttaa niin, etteivät näy lainkaan Facebook-seinällä, vaan toimivat taustalla, näkyen ennalta määrittelemällesi kohderyhmälle. Näin mainokset eivät ”sotke” seinääsi.

Ennen mainonnan aloittamista, suosittelen myös yhdistämään yrityksesi Instagram-tilin Facebookiin (jos yritykselläsi on Instagram-tili), jotta saat mainokset näkymään myös Instagramin puolella. Tilien yhdistämisestä voit lukea lisää aiemmasta kirjoituksestani.

Facebook-mainoksen suunnittelu

Seuraavaksi päästään itse mainoksen suunnitteluun. Mainoksen on hyvä olla muun brändi-ilmeesi mukainen, mutta älä käytä samaa mainosta esim. lehti-ilmoituksessa ja Facebookissa. Mainoksen pitäisi olla riittävän selkeä, jotta sen idea avautuu nopealla vilkaisulla puhelimen ruudulta.

Suosittelen käyttämään mainoksen tekemiseen Canvaa tai Adobe Spark -ohjelmia. (Jälkimmäinen toimii valitettavasti vain Applen käyttöjärjestelmässä). Molemmilla sovelluksilla voit tehdä ilmaiseksi näyttäviä mainospohjia, joita on helppo päivittää ja tallentaa.

Tässä vaiheessa sinun täytyy myös päättää missä Facebookin tarjoamista vaihtoehdoista haluat mainostesi näkyvän. Facebook tarjoaa useita eri sijoitteluja ja muotoja mainoksille. Tämä on tärkeä tiedostaa mainoksia suunniteltaessa, sillä mainospaikkojen koko ja muoto vaihtelevat. Mainokset voivat olla myös videoita. Lue lisää: https://www.facebook.com/business/ads-guide

Mikäli mainosten tekeminen ei ole sinulle tuttua, kannattaa aloittaa yksinkertaisella kuvamainoksella. Tee mainoksesta neliönmuotoinen, jolloin se toimii sekä Facebook- että Instagram-syötteessä. 

Näe vaivaa mainoksesi kuvituksen eteen. Kaikkein parhaiten toimivat omat (itseotetut tai valokuvaajan ottamat), persoonalliset kuvat. Kuvapankkikuvat ajavat joskus asiansa, mutta niillä on vaikea erottautua. Jos olet asiantuntija, hyödynnä henkilöbrändiäsi ja käytä omia kasvojasi mainonnassa. 

Tutkitusti sellaiset mainokset, joissa on hymyilevä ihminen, toimivat parhaiten.

Suunnittele mainoksesi valmiiksi strategiasi mukaan. Mieti otsikot, tekstit ja linkit valmiiksi jokaiseen mainokseen. Muista kohderyhmäsi; potentiaaliset, harkitsevat ja jo ostaneet asiakkaat. (Myyvien otsikoiden ja tekstien kirjoittamisessa tulossa vinkkejä lähiaikoina.)

Facebook-mainonnan tekeminen

Kun olet saanut mainoksesi valmiiksi, on aika laittaa ne näkyviin. Ennen kuin voit ajastaa mainoksia, täytyy sinulla olla tavoite ja budjetti jokaiselle mainokselle. Ensimmäiseksi sinun on valittava tavoite mainoksellesi. Vaihtoehdot ovat tunnettuuden kasvattaminen, harkinta ja konversio.

Kuva: Facebook

Tunnettuuden lisääminen on hyvä tavoite, kun haluat näkyvyyttä potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Harkinta sopii hyvin puhuttelemaan sitä asiakasta, joka on jo kuullut sinusta ja Konversio taas aktivoi harkitsevia ja olemassa olevia asiakkaitasi siirtymään ostoputken viimeiseen vaiheeseen, eli ostamaan.

Nyt päästään siihen, kuinka voit saada aikaan tuloksia mahdollisimman pienellä budjetilla?

Vastaus tähän on testaaminen! Älä siis sijoita koko mainosbudjettiasi kerralla yhteen mainokseen ja toivo parasta. Facebookin Business Managerilla voit tehdä nopeita A/B-testejä. Voit esim. tehdä saman mainoksen kahdelle eri kohderyhmälle, kahdella eri kuvalla tai erilaisella otsikolla. Älä kuitenkaan muuta kuin yhtä seurattavaa asiaa/testi.

Jos sinulla on esimerkiksi 100 euron budjetti, niin tee ensin testi 20 euron budjetilla (10 euroa vaihtoehtoon a ja 10 euroa vaihtoehtoon b) Näin pääset nopeasti kärryille siitä, millainen mainonta toimii ja voit sijoittaa budjettisi siihen. 

Tee testejä eri tavoitteille, niin pikkuhiljaa opit millainen mainonta puhuttelee eri ostoputken vaiheessa olevia asiakkaitasi ja voit käyttää mainosbudjettisi paljon tehokkaammin!

Voit myös kokeilla tehdä mainoksia eri sijoitteluihin. Samasta mainoksesta voi tehdä versiot syötteeseen, storyyn, hakutuloksiin jne. Tämä aihe on niin laaja, että se vaatii myös oman postauksen, sitä odotellessa katso lisätietoja Facebookin ohjekeskuksesta.

Kaikki tämä saattaa kuulostaa monimutkaiselta ja työläältä. Vaivannäkö kuitenkin kannattaa, sillä kun teet pohjatyöt huolella ja käytät aikaa mainonnan suunnitteluun ja testaamiseen, saat lopulta paljon parempia tuloksia aikaan, paljon pienemmällä mainosbudjetilla!

Ota yhteyttä, mikäli tarvitset apua yrityksesi Facebook-mainonnan sunnittelussa tai toteuttamisessa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös