fbpx
Digimys blogi, Google My Business

Google My Business – hyödynnä ilmainen markkinointityökalu

Ei liene kenellekään yllätys, että jos haluaa tulla löydetyksi netissä, täytyy osata miellyttää Googlen algoritmirobotteja. Se, miten algoritmit lopulta toimivat tänään, saati huomenna, ovat ikuinen mysteeri meille tavallisille tallaajille. 

On kuitenkin olemassa keinoja, joiden avulla voit parantaa yrityksesi löydettävyyttä Googlessa. Googlen lisäksi on toki olemassa muitakin hakukoneita, kuten Bing, Yahoo ja venäisten suosima Yandex. Google on Suomessa ylivoimaisesti suosituin hakukone, lähteestä riippuen jopa 97 % suomalaisista käyttää sitä etsiessään tietoa internetistä. Joten jos sinulla on aikaa vain yhteen, suosittelen ottamaan Googlen tarjoamat ilmaiset markkinointityökalut hyötykäyttöön.

Google My Business on monipuolinen työkalu yrittäjälle

Ensimmäiseksi kannattaa ottaa haltuun Google My Business. Jos olet toiminut jo pidempään, etkä ole vielä ottanut haltuun omaa yritystäsi, on hyvin todennäköistä, että joku muu päivittää tietoja puolestasi.

Digimys Google
Esimerkiksi Digimyksen tiedot näkyvät Googlessa näin.

Kyllä, se on todellakin mahdollista. Google luo yrityksiä ja muita paikkoja tai toimintoja automaattisesti kartalle ja muodostaa niistä My Business -sivun oletettujen tietojen perusteella. Jos yrityksen edustaja ei ota kyseistä sijaintia haltuun, voi kuka tahansa ehdottaa kohteeseen tietoja, kuten lisätä aukioloajat, kuvia ja antaa arvosteluja.

Tämä on verrattavissa siihen, että antaisit kenen tahansa mellestää omassa fyysisessä myymälässäsi mielin määrin. Laittaa mitä tahansa aukioloaikoja esille, sotkea seinät graffiteilla ja pitää näyteikkunassa esillä vanhoja ja rikkinäisiä tavaroita.

Älä sulje silmiäsi digitaaliselta myymälältäsi.

Ei hätää, saat otettua oman yrityksesi haltuun, vaikka se olisi jo olemassa Googlessa. Jos yrityksesi on uusi, eikä sitä vielä löydy palvelusta, voit itse luoda sijainnin Google My Business -palvelussa. Molemmissa tapauksissa tarvitset Google-tilin.

Näin lisäät yrityksesi Google My Business -palveluun:

  1. Kirjaudu Google-tilillesi.
  2. Mene osoitteeseen https://business.google.com/create.
  3. Täytä lomakkeen tiedot vaihe kerrallaan. 
  4. Lopuksi sinua pyydetään vahvistamaan oikeus toimia yrityksen nimissä.

Jos et ennen ole käyttänyt My Business -palvelua, haluaa Google varmistaa, että sinulla on oikeus toimia yrityksen nimissä. Tämä varmistus tapahtuu kirjepostilla, mikä kuulostaa hieman vanhanaikaiselta. Kirjeen saapumiseen kuluu jopa kolme viikkoa. Odottele kärsivällisesti.

Kun saat kirjeessä olevan koodin avulla vahvistettua yrityksesi omistajuuden, pääset ylläpitämään yrityksen tietoja Google My Business -sivulla. 

Miksi yrityksen tietoja kannattaa päivittää Google My Business -sivustolla?

  • Suomessa Google on ylivoimaisesti suosituin hakukone, parannat mahdollisuuksia tulla löydetyksi, kun ylläpidät yrityksesi tietoja Googlessa.
  • Asiakkaasi näkevät aukioloaikasi, yhteystietosi ja sijaintisi yhdellä silmäyksellä ja voivat esimerkiksi pyytää reittiohjeet luoksesi yhdellä klikkauksella.
  • Annat luotettavamman kuvan yrityksestäsi, kun aukioloajat ja muut yhteystiedot ovat ajan tasalla.
  • Voit kannustaa asiakkaitasi jättämään arvosteluja yrityksestäsi, vertaisarvionnit ovat tärkeä referenssi. Voit myös vastata arvosteluihin ja oikoa mahdollisia virheellisiä tietoja.
  • Palvelussa voit halutessasi ottaa käyttöön viestipalvelun ja kommunikoida sitä kautta potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Google My Business -palvelussa voit myös esitellä tuotteitasi, tehdä päivityksiä, lisätä kuvia ja kertoa tapahtumista. Kannattaa esimerkiksi ottaa tavaksi tehdä palveluun samoja päivityksiä, joita teet muihin sosiaalisen median kanaviin. Aktiivisuutesi palvelussa auttaa sinua saamaan parempaa näkyvyyttä hakutuloksissa, kun ihmiset tekevät toimialaasi liittyviä hakuja Googlessa. Google My Business -palvelussa on myös mahdollista tehdä yksinkertaiset kotisivut yrityksellesi.

Tutustu myös muihin Googlen tarjoamiin markkinointipalveluihin

Google on itseasiassa paljon muutakin kuin hakukone. Googlen työkalupakista löytyy ohjelmistoja ja sovelluksia internetin peruskäyttäjille sekä kehittäjille. Markkinoinnin näkökulmasta hyödyllisiä ovat esimerkiksi:

  • Google Analytics
  • Google Ads
  • Google Trends
  • Google Search Console

Yllä mainittujen työkalujen avulla voit seurata ja parantaa yrityksesi löydettävyyttä Googlen hakukoneessa, seurata sivustosi kävijätietoja ja konversiota, myydä tuotteitasi ja saada mainonnan avulla näkyvyyttä ja ohjata kävijöitä sivustollesi.

Haluatko lisää markkinointivinkkejä? Tilaa uutiskirjeemme:

Tarvitseko apua markkinointiasioissa?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös