fbpx
Amerikankarvatonterrieri Rauha pomppii pellolla kohti auringonlaskua

Markkinoija, älä eksy somepeltoon

Sosiaalisesta mediasta on tullut viime vuosina lähes pakollinen markkinointikanava. ”Jos et ole somessa, et ole olemassa.” Osa on ottanut somen haltuun ja menestynyt siellä niin hyvin, että muuta markkinointia ei edes tarvita.

Osa yrittäjistä ja markkinoinnin parissa työskentelevistä taas tuskailee, kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä, jotta saisi lisää seuraajia ja tykkäyksiä. Niitä some-kanaviakin on jo niin paljon, miten ihmeessä pystyisit ja ehtisit hoitamaan ne kaikki?

Minulla on sinulle hyviä uutisia. Ei sinun tarvitsekaan osata kaikkea tai mennä jokaiseen villitykseen mukaan menestyäksesi digimarkkinoinnissa.

Itsekin olen tuskaillut paljon tämän asian kanssa ja tehnyt monia virheitä matkan varrella. Nyt olen oppinut, että laatu korvaa määrän. Riittää, että otat haltuun yhden tai kaksi kanavaa (tai ulkoistat somen tekemisen ammattilaiselle, jos et itse ehdi perehtyä asiaan).

Mitä? Mutta kun serkun kummin kaima kertoi juuri, että kaikki, siis ihan kaikki ovat nyt TikTokissa ja sinne pitää sinunkin mennä tekemään tanssivideoita, jos haluat myydä kellekään mitään!

Varmasti serkun kummin kaima onkin siellä ja hänen ystävänsäkin ehkä ovat. Mutta tärkeämpi kysymys kuuluu: missä kanavissa sinun asiakkaasi ovat?

Millainen henkilö kiinnostuu sinun tuotteistasi tai palveluistasi?

Tunne asiakkaasi

Ennen kuin päätät mihin some-kanavaan aioit tulevaisuudessa käyttää kallista aikaasi, tutki huolella asiakkaidesi some-käyttäytymistä. Muista, että asiakkaasi eivät välttämättä käyttäydy, kuten sinä, joten älä oleta, vaan kysele ja tee tutkimusta.

Tutki millaista sisältöä sinun asiakkaasi kuluttaa mieluiten (blogit, videot, pelit…) ja mitä sosiaalisen median palvelua hän käyttää? Miten ja mistä hän haluaa tietoa sinun palveluistasi?

Suomalaisten somen käytöstä löytyy tietoa esimerkiksi Tilastokeskuksen sivuilta

Tilastojen mukaan Facebook on edelleen suosituin yhteisöpalvelu, Instagram tekee kovaa nousua ja myös YouTubella on paljon käyttäjiä. Näistä kanavista löydät siis suuren yleisön. Jos asiakkaasi toisaalta ovat vaikuttajia ja asiantuntijoita, saatat tavoittaa heidät parhaiten LinkedInistä ja Twitteristä.

Nuoriso on ottanut omakseen TikTokin ja SnapChatin. Niissä menestyminen vaatii oman persoonan peliin heittämistä ja aktiivisuutta. Jos asiakkaasi koostuu nuorisosta, mieti löytyisikö sinulta aikaa ja motivaatiota olla läsnä näissä palveluissa.

Valitse yksi tai kaksi kanavaa, joihin panostat jatkossa. Pidä linjasi sitkeästi pari-kolme kuukautta niin alat nähdä tuloksia.

Kuva: Envato Elements

Luo asiakastasi kiinnostavaa sisältöä

Kun olet päättänyt mihin yhteisöpalveluun aiot jatkossa satsata resurssejasi, ala tuottaa asiakastasi kiinnostavaa, laadukasta sisältöä.

Laita kanavasi myös visuaalisesti kuntoon (tunnistettava brändi-identiteetti).

Periaatteessa menestyksen resepti on yksinkertainen:

  • Tuota hyvää, tunnistettavaa sisältöä säännöllisesti
  • Verkostoidu asiakkaidesi ja saman alan toimijoiden kanssa
  • Kommentoi ja keskustele 
  • Tuota vielä parempaa sisältöä
  • Toista 🙂

Tutki somekanavan tilastoista mitkä julkaisusi menestyvät parhaiten ja pyri tuottamaan sanakaltaista sisältöä jatkossa. Ole aktiivinen ja muista vastata viesteihin ja kommentteihin. Luo oma uniikki aihetunniste (#hashtag), jota käytät johdonmukaisesti kaikissa julkaisuissasi. Reagoi tykkäämällä tai kommentoimalla, jos asiakkaasi käyttävät aihetunnistettasi.

Sinun ei tarvitse tietenkään lopettaa muita somekanaviasi, jos olet ehtinyt ne luoda. Voi olla hyvä idea varata oman yrityksen nimissä oleva tili myös niistä kanavista, joita et aktiivisesti päivitä. Älä kuitenkaan stressaa näistä ”ylimääräisistä” kanavista, voit vaikka päivittää niihin tiedon, että olet aktiivisempi xx-kanavassa ja toivottaa asiakkaasi tervetulleiksi sinne.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös