fbpx
Digimys blogipostauksen kuvituskuva

Kukaan ei halua nähdä mainoksiasi somessa

Säikähditkö? Tämä on valitettavasti faktaa. Ihmiset eivät tutkitusti halua nähdä mainoksia somessa.

Ihminen on kiinnostunut vain niistä asioista, jotka hän kokee itselleen merkitykselliseksi.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö he haluaisi nähdä mitään yritykseesi liittyvää sisältöä.

Ihmiset käyttävät aikaa somessa, koska he haluavat:

  • viihdykettä
  • hyödyllistä tietoa jostain asiasta
  • vuorovaikutusta
  • verkostoitumista ja vertaistukea
  • tuntea kuuluvansa yhteisöön
  • tehdä vertailua ja lukea kokemuksia
  • inspiroitua ja motivoitua
  • vastauksia kysymyksiinsä (asiakaspalvelua).

Miltä sinun yrityksesi tai työnantajasi some näyttäytyy asiakkaan silmin? Tarjoaako se ratkaisuja yllä mainittuihin asioihin? Vai toimiiko some vain yhtenä mainoskanavana, jossa toistetaan samoja asioita mitä esimerkiksi lehti-ilmoituksissa mainostetaan?

Some-sisällöntuotantoa ei kannata ajatella mainontana. Tavoitteena on tuottaa someen persoonallista sisältöä tuotteista ja palveluistasi oivaltavina toteutuksina, vinkkeinä ja tiedotteina. Tällainen sisältö toimii itsessään (sisältö)markkinointina, joka luo positiivisia asiakaskokemuksia.

Somessa tavoitteena on suhteiden luominen

Kestävän asiakassuhteen luominen on markkinointiviestinnän tärkein tavoite. Jos onnistut luomaan suhteen asiakkaisiin ja muihin sidosryhmiisi, saavutat jotain paljon suurempaa ja merkityksellisempää kuin yksittäisen kaupan.

Suhteen tunnusmerkki on aktiivinen vuoropuhelu, jossa vaihdetaan ajatuksia tarpeista, toiveista ja valikoimasta. Hyvän suhteen voima on tunne molemminpuolisesta kiinnostuksesta ja halusta sitoutua. Tällöin kyseessä on kumppanuus, joka ei vähästä horju.

Jos haluat saada sitoutuneita seuraajia ja luoda aitoja suhteita asiakkaisiisi, lopeta mainosten julkaiseminen somessa. Keskity sen sijaan sisältöstrategiassasi luomaan aitoa arvoa seuraajillesi.

Jos tarvitset sparrausta kiinnostavan somesisällön luomisessa tai haluat ulkoistaa somen tekemisen kokonaan, ole yhteydessä!

Digimykseltä saat koulutusta, sisältöstrategian tai sisällöntuottopalvelun tarpeesi mukaan.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös