fbpx
Digimys viisi vinkkiä, joiden avulla löydät aikaa markkinoinnin suunnitteluun

Viisi vinkkiä, joiden avulla löydät aikaa (ja motivaatiota) markkinoinnille.

Jos ihan rehellisiä ollaan, tuskailen itsekin tämän saman asian kanssa. Oman yrityksen markkinointiin ei tahdo löytyä aikaa, mikä on kieltämättä hiukan nurinkurista.

Vuosien varrella olen ymmärtänyt, miten tärkeää on asettaa kirkkaita ja konkreettisia tavoitteita sekä oikeasti raivata aikaa niille asioille, joista haaveilee. Jos haluaa onnistua jossain asiassa, täytyy siihen sitoutua. Sitä täytyy TAHTOA.

Hyvä esimerkki tästä on täyden matkan triathlonin suorittaminen, jonka olen tehnyt jo kahdesti. Se ei todellakaan onnistu ilman määrätietoista ja järkevää harjoittelua. (Täydellä matkalla uidaan 3,8 km, pyöräillään 180 km ja lopuksi juostaan vielä maraton 42,2, km.)

Tänä vuonna en ole tahtonut tarpeeksi oman yrityksemme markkinoinnin saralla. En yltänyt yhteenkään niistä tavoitteista, joita asetin tälle vuodelle. En saanut kasvatettua sähköpostilistaa (häpäkseni tunnustan, että en lähettänyt yhtään viestiä sähköpostilistalleni), en saanut seuraajia some-tileille, en saanut omia nettisivuja uudistettua, enkä kirjoittanut blogitekstejä. Mikä pahinta, menetin myyntiä.

Miksi?

Motivaationi ei ollut tarpeeksi vahva. Töitä riitti juuri ja juuri riittävästi muutenkin ja käytin aikaani epäolennaiseen, kuten päämäärättömään somen selaamiseen ja hauskojen TV-sarjojen tuijottamiseen. Koska se vain on helpompaa. Ihminenhän on pohjimmiltaan äärettömän laiska.

Todennäköisesti menetimme tuhansia euroja liikevaihtoa laiskuuden vuoksi. 

Nyt olen päättänyt, siis TAHDON ryhdistäytyä tässä asiassa. 

Niinpä, tällä suunnitelmalla minä ja sinä onnistumme:

  • Merkitse kalenteriin aikaa riittävästi markkinoinnin suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan, älä anna minkään tai kenenkään varastaa sitä aikaa. Laita puhelin äänettömälle ja sähköpostin ilmoitukset pois päältä.
  • Sunnuntaisin kirjoita ylös ne asiat, joihin sinun täytyy keskittyä seuraavalla viikolla. Kiireisillä viikoilla priorisoi yksi tärkeä tehtävä/tavoite, joka sinun täytyy saada tehdyksi. 
  • Aseta välitavoitteita, joiden avulla näet konkreettisesti miten olet onnistunut. Sopiva väli välitavoitteille voi olla kuukausi tai neljännesvuosi. Ilman välitavoitteita et hahmota edistymistäsi ja motivaatiosi hiipuu.
  • Palkitse itsesi onnistumisista! Onnistumista on lupa juhlistaa. Voit esimerkiksi luvata itsellesi kasvohoidon, miniloman tai jonkun muun mieleisen palkinnon kun pääset tavoitteeseen.
  • Tärkeimpänä asiana, mieti MIKSI tavoitteeseen pääseminen on sinulle tärkeää. Jos et osaa perustella sitä itsellesi, todennäköisesti motivaatiosi saavuttaa tavoite hiipuu jossain vaiheessa. 

Jos et millään löydä aikaa markkinoinnin suunnitteluun, toteuttamiseen tai mittaamiseen, mieti olisiko järkevin ulkoistaa jokin osa-alue? Tai jos markkinoinnin kokonaiskuvan hahmottaminen on hankalaa, ehkä sparraushetki ammattilaisen kanssa auttaa?

Mikä on sinun tärkein tavoitteesi ensi viikolle? Tai vuodelle? 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top