Digimys Oy yrittäjät Pekka ja Katri katsovat puhelimen ruutua

Ilmaisia lounaita ei ole, mutta näkyvyyttä voi toden totta saada ihan ilmaiseksi

Eli miten markkinointia voi tehdä jopa nollabudjetilla?

Miten pienyrittäjä voisi muka pärjätä huutokilpailussa isojen (jopa kansainvälisten jätti-) yritysten rinnalla…? Sellaisten, jotka käyttävät markkinointiin joka kuukausi saman verran rahaa, mitä itse tienaat koko vuodessa…

Juttu on niin, että markkinointia voi todellakin tehdä ilman euronkaan sijoitusta ja silti kiilata isonkin kilpailijan edelle. Juju on siinä, ettei kannata kilpailla siitä, kuka huutaa kovimmin ja mahdollisimman monessa paikassa. Sen sijaan riittää, että kuiskii riittävän kiinnostavasti omien unelma-asiakkaidensa korvaan.

Jos haluat saada äänesi kuuluviin, keskity tuottamaan potentiaalista asiakastasi kiinnostavaa sisältöä. Paljon muuta ei sitten tarvitakaan. Paitsi tietenkin sisältö kannattaa jossain julkaista, pöytälaatikostasi kukaan ei sitä löydä.

Aivan aluksi kannattaa keskittyä perusasioihin, eli omiin nettisivuihin. Jos haluat tästä loistavan esimerkin, suosittelen tutustumaan Murumedian sivuihin. Enkä nosta tässä nyt omaa häntääni, vaan ihan rehellisesti kehun Marin yrityksen sivuja, jotka me saimme kunnian toteuttaa. Sivujen sisältö on nimittäin täyttä timanttia.

Miksikö?

  • Sisältö on potentiaalisia asiakkaita (eli pienyrittäjiä) kiinnostavaa ja hyödyttävää.
  • Sisältö on hakukoneoptimoitua (eli se löytyy Marin määrittämillä avainsanoilla Googlesta)
  • Sisältö on miellyttävää lukea (kieli on sujuvaa ja oikoluettua, kirjoitusvirheet loistavat poissaolollaan)
  • Sisältö elää ja päivittyy (Mari kirjoittaa säännöllisesti blogia ja pitää sivut muiltakin osin ajan tasalla)

Marin omat sivut ovat vasta alle vuoden vanhat, mutta ne löytyvät nyt jo useilla tärkeillä avainsanoilla Googlesta paremmin kuin monet suuremmat, pitkään alalla toimineet kilpailijat. Kokeilepa googlata esimerkiksi ”somestrategia” ja katso tulokset sponsoroitujen (eli rahalla ostettujen) tulosten jälkeen.

Kun viime syksynä näin Marin omille sivuilleen kirjoittamista teksteistä, että nyt on homma hallussa, heitin saman tien ilmoille ehdotuksen yhteistyöstä. Onneksemme Mari tarttui tilaisuuteen ja olemme nyt tehneet yhteistyötä asiakkaillemme sillä työnjaolla, että Mari syventyy sisältöön ja me keskitymme visuaaliseen ja tekniseen puoleen. Tämän yhteystyön tuloksena syntyi ensimmäisenä Pyöräliike Varustamon uusittu verkkokauppa.

Seuraavakin sivusto on jo työn alla, se näkee päivänvalon syksyllä.

Näiden parin yhteisen projektin perusteella uskallan jo sanoa, että asiakkaidemme hakukonenäkyvyys ampaisee uudelle tasolle ja jatkossa he voivat nauttia täysin ilmaisesta, jatkuvasti kasvavasta näkyvyydestä.

Ilmiötä voisi verrata sijoitukseen, jossa korko kasvaa korkoa ja pääoma poikii jatkuvasti lisää mammonaa sijoittajalle. Hyvin tehty sisältö toimii samalla tavoin. Se kerää jatkuvasti enemmän ja enemmän lukijoita ja tuo lisää yleisöä sinun sivuillesi.

Jos tarvitset apua tekstien kirjoittamisessa nettisivuillesi (tai mihin tahansa muuhun kanavaan), suosittelen lämpimästi Marin palvelua. Toki mekin sisällöntuotantoa edelleen teemme, mutta tosi mielelläni ulkoistan isommat sisällöntuotantoprojektit Marin osaaviin käsiin, jotta meille jää enemmän aikaa keskittyä sivustojen visuaalisuuteen, käyttöliittymään ja konepellin alla puksuttavaan tekniikkaan. Niissäkin nimittäin riittää työsarkaa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top